Een warm hart voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs

We zijn gestart met een nieuw thema: ik ga naar de kleding winkel. We beginnen een thema altijd met startactiviteiten. Eén van de activiteiten was het bekijken van een paspop. Al snel kwamen de verhalen los. Een aantal kinderen had zo'n pop wel eens in een kleding winkel zien staan. We hebben de mooie kleding bekeken die de pop aan had, een colbert, een blouse en een stropdas. We hebben daarna nog veel gesprekken met elkaar gehad over de kleding winkel waarin kinderen hun eigen ervaringen konden vertellen. We merkten dat de kinderen al veel weten over kleding passen, betalen, ruilen en een kassabon. Er kwamen ook allerlei vragen naar boven. Bijvoorbeeld over de kassabon, want wat staat daar eigenlijk op? Een aantal kinderen neemt een kassabon mee van thuis. We lezen de bonnen en ontdekken dat er een prijs op staat maar ook wat je hebt gekocht. Fijn dat we dat weten, dan kunnen we straks ook een echte kassabon maken voor onze kledingwinkel. Na al deze gesprekken komt het spel al snel op gang. Er wordt kleding gepast en gekocht. Maar het opruimen van de winkel blijkt te lastig te zijn. Wat leg je nu bij elkaar? Misschien grote en kleine kledingstukken? We meten, vergelijken en sorteren de kleding. Maar hoe zorg je dan dat iedereen ook weer weet waar je de spullen weer terug moet leggen? Tijd om in een echte winkel te kijken! We mogen op bezoek bij Schoenmode Anneke. We zijn benieuwd hoe mooi die winkel is ingericht!

 

Ga naar boven